torsdag den 28. august 2014

TBT - Min hjemmefødsel

Denne uges TBT kaster os ikke så langt tilbage i tiden - nærmere 22 dage ;) Som jeg har pippet om her og her havde vi planlagt at vores treer skulle fødes hjemme. Beslutningen blev taget relativt sent i graviditeten idet jeg i første omgang havde en idé om, at det var meget øko/hippie/ur agtigt, hvilket jeg umiddelbart havde lidt svært ved at identificere mig med. Det var min kære kærestemand, der på et tidspunkt foreslog det, hvilket gjorde, at jeg igen tænkte over det og valgte at gå med til det. Mine to første fødsler er gået meget stærkt og jeg har begge gange haft presseveer i bilen på vej til hospitalet. Dette til trods for, at vi har boet ca. fem kilometer væk fra fødeafdelingen. Min mand fik i en bisætning nævnt, at det trods alt heller ikke var federe at skulle køre bil, være overskudsagtig, følsom og forstående samtidig med, at skulle forholde sig til en jamrende kvinde ved sin side, der med mere eller mindre overbevisning fortæller, at nu føder hun altså... SÅ, det blev til en hjemmefødsel.
Fødslen startede ved at jeg, da jeg stod op, havde lidt tegnblødning. Ved 11-tiden gik vandet og jeg kontaktede som aftalt afdelingsjordemoderen. Der var på dette tidspunkt ikke tegn på andet, men grundet erfaringerne fra de to forrige gange havde vi aftalt, at jeg skulle ringe ved de mindste tegn på fødsel så de kunne nå at sende en jordemor. Efter vandet var gået fik vi afsat mindstepigen. Ældstepigen var allerede taget på mosterhyggedag og var derfor ikke hjemme. Jeg begyndte relativt kort tid efter vandet var gået at få sådan lidt murren, men ikke noget "seriøst". Omkring kl. 12:45 fik jeg min første ve. Som ved de to andre gange "bed" de fra start og jeg var derfor ikke i tvivl om, at nu var det nu og nu ville han snart gerne ud. Jeg havde haft omkring seks lange avav veer da vi ringede og bad en jordemor om at komme. Kort tid efter at F havde lagt røret på, kom presseveerne så han ringede igen. Her blev en jordemor sat på medhør og hun guidede os igennem veerne indtil "den rigtige" jordemor kom. Her begyndte det første øko/hippie/ur agtige(!)...jeg blev bedt om at mærke efter om hovedet var på vej ud. Meget underlig følelse - noget jeg ikke lige havde forestillet mig selv at skulle mærke efter. F blev instrueret i "gaffelgrebet" (jep, det er åbenbart et "rigtigt" udtryk) og blev bedt om at have håndklæder mv. klar og jeg blev beordret op i sengen (går ud fra, at det er for at sikre at baby ikke bare plopper ud på gulvet). Jeg ved ikke helt hvor lang tid der gik med at jeg med telefonjordemoderen i røret blev bedt om at puste lagkagelys ud ved hver ve, førend den rigtige jordemor kom, men hun nåede at komme og ca. 30 minutter senere kl 14.23 kom vores skønne bassemand til verden. En klippert på 4400 gram og 53 cm. En rigtig lækker en af slagsen :) OG jeg endte med at blive så uragtig at jeg selv tog imod ham....
Efter fødslen blev jeg tjekket efter alle kunstens regler. Alt så fint ud så jeg "fik lov" til at få et lynbad og hoppede herefter i tøjet. Ældstepigen klippede navlestrengen og jordemoderen fortalte på meget pædagogisk vis om moderkage, livets træ og at det at klippe en navlesnor er ligesom at klippe i vingummier. F satte hurtigt flag op udenfor, varmede snegle, fødselsdagsboller, poppede champagne og samlede kransekage og herefter kom hele den pukkelrykkede til lillebrors første fødselsdag. Det var en rigtig dejlig oplevelse. Det var skønt at være i vante omgivelser - særligt i timerne efter fødslen og helt selv at kunne bestemme, hvordan det hele skulle foregå. Jordemoderen blev et par timer efter fødslen og sikrede at det hele var ok og var bare super dygtig og sød. Oprydningen tog omkring 5-10 minutter. Der var to sække - en med affald og en med snavsetøj (og nej, der var ikke særlig meget blod, fostervand eller andet snask). Affaldet blev smidt ud, vasketøjet sat over og der blev lagt nyt sengetøj på sengen. Bum - færdig. 
Vi fik ikke så mange billeder fra selve fødslen, men her er et hvor han er helt ny og lige kommet op på maven. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar